-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49384 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تقليد بر چند قسم است؟

تقليد بر چهار قسم است



1 – تقليد جاهل از جاهل يعني ناداني از نادان ديگري تقليد كند و به قول معروف « كوري عصاكش كور دگر شود » مانند مشركان و كافران زمان انبياء كه خود نادان بودند و از پدران نادان خود تقليد مي‎كردند. اين نوع تقليد طبق موازين اسلام و عقل نادرست و ممنوع است.



2 – تقليد عالم از عالم عالم كسي است كه خود صاحب نظر است. اگر صاحب نظري از عالم ديگري تقليد كند، صحيح نيست؛ چون اگر او عالم و داراي نظر و رأي هست، بايد فكرش را به كار بندد و از رأي و نظر خود استفاده كند و بنابراين، مجاز نيست از صاحب نظر ديگري تقليد كند. بدين دليل است كه در فقه گفته مي‎شود « بر مجتهد تقليد حرام است ».



3 – تقليد عالم از جاهل يعني عالم و صاحب نظري، رأي و فكر خود را رها كند و به حرف جاهل و نادان عمل كند؛ متأسفانه، اين نوع تقليد – كه بدترين نوع تقليد است – در دنياي امروز فراوان ديده مي‎شود، نمونه بارز آن « دموكراسي غربي » است كه در آن صاحب نظران در پي آراء مردم هستند و اگر نظريات توده مردم برخلاف رأي و نظر تخصصي خودشان هم باشد از آن تبعيّت مي‎كنند.



4 – تقليد جاهل از عالم يعني كسي كه درباره موضوعي آگاهي ندارد، بايد از متخصص آن فن پرسش و تبعيت كند؛ مثلاََ بيمار بايد به پزشك مراجعه كند؛ كسي كه مي‎خواهد ساختمان بسازد، بايد به مهندس ساختمان مراجعه كند و از تخصص و تجربه او استفاده كند؛ كشاورزي كه مي‎خواهد چاه آب حفر كند به مهندس زمين‎شناسي مراجعه مي‎كند و... و مردم بايد در مسائل شرعي و احكام فقهي به مراجع عظام تقليد مراجعه كنند. خلاصه اين كه تقليد جاهل از عالم به معناي رجوع به متخصص و كارشناسي و خبره است و اين مطلب در همه شئون زندگي جريان دارد و امري معقول است.








مثالهاي زيباي قرآن ج 1


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.